maanantai 12. maaliskuuta 2018

Näyttelyohjeita opiston kevätnäyttelyyn

7.3.2018 koulujen talvilomaviikolla ollut opiston vesivärikurssi oli yllättävästi hiljainen. Paikalle tuli poikkeuksellisen vähän osanottajia ja niistäkin osa flunssatoipilaana.
Sivusimme hieman ennakoitua kurssi-ideaa eli vähäeleistä ilmaisua, pelkistämistä, minimalismia, mutta jätimme harjoitukset seuraavan kurssi-illan 21.3. aiheeksi.

Katselimme paikalla olevien maalauksia, joita on syntynyt lukuvuoden aikana. Valitsimme opiston kevätnäyttelyyn tarjottavia töitä. Koska näyttelytila on pieni ja opiston kursseilta tulee monenlaista esille laitettavaa, niin näyttelykokonaisuus pitää suunnitella vasta paikan päällä.
Hyvä töiden ryhmittely näyttelyn kokoamisessa on yhtä tärkeää kuin yksittäisessä maalauksessa sommittelu. Yhteisissä taidenäyttelyissä on siksi yleensä joku henkilö, joka vastaa näyttelykokonaisuudesta ja valitsee kokonaisuuteen sopivat työt.

  • Mieleisiään maalauksia voi siis viedä kirjastolle alakerran näyttelytilan takaosassa olevaan varastoon.  29.3. mennessä – mielellään reilusti
  • Kirjaston aukiolo: 
  • maanantai ja torstai 13–19, tiistai, keskiviikko ja perjantai 10–16
  • Työt voivat olla ilman minkäänlaista kehystä, paspispahvissa tai kehystettynä
  • Teoksen taakse oma nimi ja puhelinnumero
  • Kaikki kurssilaiset ovat tervetulleita valitsemaan näyttelykokonaisuutta ja pystyttämään yhdessä näyttelyä 3.4. klo 9–12
  • Sovimme, että 3.4. ripustettaessa valitaan maalaukset lopullisesti 
  • Esille laitetaan luettelo, jossa on kurssin nimi, kurssin ohjaaja ja vähintään niiden kurssilaisten nimet, jotka tuovat töitään näyttelyyn
  • Töiden haku pois 27.4.
  • Anja tuo viimeiseen kurssitapaamiseen ke 4.4.18 akvarellit, jotka eivät mahdu näyttelyyn.
Jos paperin reunat ovat kiinnitysteipistä epäsiistit, niin siihen voi leikata paperista tai pahvista kehyksen, jolla on monta nimitystä kuten passepartout, paspartuuri, paspa, paspis, aukkopahvi tai kehyskartoki. Toivon, että saamme tehtyä kivoja ryhmiä sermeihin näistä kehystämättömistä tai paspiksissa olevista akvarelleista.

Kurssi-iltana suunnittelimme muutamiin töihin paspiksia happovapaista pahveista, joita allekirjoittanut on saanut lahjoituksena. Näistä kuvia alla.

Katso myös aikaisempi blogikirjoitus Paspis ja signeeraus 8.4.2015 sekä
juttu aukkopahvin leikkauksesta 16.3.2016.


Naakka sai kehyspahvin happovapaasta
pahvista, johon leikattiin aukko mattoveitsellä.
Signeeraus kannattaa tehdä vasta kehyksen
suunnittelun jälkeen.  


Tälle lennokkaalle maalaukselle on tarkoitus
 leikata samanlainen kehyspahvi kuin edellä.



Joskus värillinen paspispahvi kehystää
vaaleaa herkkää maalausta paremmin kuin valkoinen.
Tässä hienosti maalatun kissan turkin 
tummat karvat ja
kissan silmät sopivat tumman kehyksen kanssa.





Tähän veikeään kissamaalaukseen
voisi sopia ruskeansävyinen paspis,
mutta valkoinen kehyspahvi on aina
neutraali. Jos työ kehystetään, niin
paspis on suunniteltava sopimaan
myös kehyslistaan.



Tässä aukkoa ei ole vielä leikattu,
vaan etsitään sopivaa kehyspahvin
kokoa ja mahdollista väriä. Paspiksen väri
korostaa vastaavia värjeä maalauksessa.



Myös tässä maalaus on arvioitavana
paspispahvin päällä. Tästä erottuu
selvästi miten maalauksen roosa kangas
 nousee esille punertavalla kehyksellä.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti