sunnuntai 22. marraskuuta 2015

Aiheena värien sekoittamien


18.11.15 ideana oli maalata teoksia ainoastaan yhden tai kahden värin eri sävyillä. Aluksi oli tarkoitus harjoitella pelkästään vären sekoittamista ilman mitään esittävää maalausta. Valitusta väristä oli tarkoitus sekoittaa paperille mahdollisimman monta sävyä mahdollisimman puhtaasta väristä murrettuihin sameisiin sävyihin. Tutkimme siis värin kylläisyyttä.

Samalla paneuduimme värin valoisuusasteeseen. Vesiväreillä saa syntymään vaaleaa väriä maalaamalla vetisellä värillä. Näin väripigmenttejä on vähän ja paperin valkoisuus kuultaa läpi. Tummia, paperin peittäviä värejä saa vastaavasti lisäämällä pigmenttejä ja vähentämällä vettä.

Jos valittua harjoitusväriä sekoittaa monipuolisesti syntyy niin kylmiä kuin lämpöisiä sävyjä. Lämpimiä ja kylmiä sävyjä löytyy kaikista väreistä. 
Esimerkiksi sinisestä löytyy niin lämpöisiä kuin kylmiä sävyjä.

Harjoittelemalla voimme lisätä väriskaalaamme ja opimme rinnastamaan eri värejä omalla persoonallisella tavallamme. Teemme usein tiedostamatta erilaisia väririnnastuksia, mutta niitä on hyvä myös oppia analysoimaan ja käyttämään tietoisesti erityisesti ongelmakohdissa. Johannes Ittenin Värit taiteessa -kirjan mukaan (ISBN 951–8912–06–8) väririnnastuksia on seitsemän seuraavasti:

1. Värisävyjen eli eri värien rinnastus
2. Vaalea–tumma  -rinnastus 
3. Kylmä–lämmin -rinnastus
4. Vastaväririnnastus
5. Samanaikaisuusrinnastus (silmä hakee näkemälleen värille vastaväriä)
6. Kylläisyysrinnastus eli puhtausrinnastus
7. Määrärinnastus eli värin esiintymiskokojen rinnastus   

Aiheena oli vihreitä ja sinisiä asetelmia. Sinisessä asetelmassa oli jokunen oranssi elementti. Alla kuvia tehdyistä väriharjoituksista ja maalauksista, joista selviää miten meillä jokaisella on oma käsialamme ja ominaiset värimme toteuttaessamme omia havaintojamme. 


Vihreää ja sinistä märällä pensselillä.
Märkä väri sulautu toiseen ja muodostaa kuin itsestään murrettuja sävyjä.
Kylläisimpänä ja puhtaimpana loistaa kellanvihreä ylhäällä ja siniset keskellä.


Samoilla väreillä nopea pulloasetelma.

Työstetympi viileäsävyinen asetelma, jossa kauniin vihertävän harmaan kulhon väri
syntyi Russian bluen ja Poltetun umbran sekoituksesta. Sitruunan keltainen valo tasolla ja
Viridianin vihreässä mustalla taitetussa pullossa yhdistää maalauksen kokonaisuudeksi.
Työ on aloitettu märälle paperille pehmeillä siirtymillä. Maalausta on tehostettu
painamalla pensselin päällä uria paperiin, jolloin väri kasautuu uraan synnyttäen viivoja.

Rennosti maalatut kylmät, puhtaat ja vaalean kuultavat värit 
tummuvat murretuiksi väreiksi reunoja kohti.
 Lämpimiä sävyjä ei juurikaan esiinny lukuunottamatta
yläreunan 
konjakin ruskeaa oranssia väriä.
Samoilla viileillä väreillä avara asetelma, jossa on selkeä
 tilan tuntu. Lämmin oranssi kylmän sinisen parina luo

sopivasti kontrastia. 


Tässä myös kylmillä sinisen ja vihreän sävyillä tehty värisommitelma.

Edellä etsityillä väreillä tehty pullosommitelma,
jossa esiintyy hyvin 
tumman ja vaalean kontrastia.
Värikylläinen vihreäharjoitelma, jossa näkyy
läpikuultavia vaaleita että tummia sävyjä,
kirkkaita ja murrettuja sekä
 kylmiä että lämpimiä sävyjä.

Valokuvassa tästä violetin sävyjen harjoitelmasta hävisi värejä,
 mutta selkeästi alareunassa on kylmempiä violetin ja sinisen sävyjä
ja yläreunassa muurrettuja sävyjä.
Keskellä on vahvoja tummempia sävyjä. Violetin vastaväri keltainen
on sammunut okran ruskeaksi ja täydentää maalausta. 
Syksyn viileys ja muuttolinnut.
Taivaan sävyjä lisättiin veteen
kokonaisuuden yhtenäistämiseksi.

Tästä sinisen väriharjoitelmasta tuli automaattisesti Lapin maisema.
Alareunan lämpimämpi sininen tuo etualaa lähemmäksi ja kylmempi
sininen vie rinteitä kauemmaksi.

Tässä kahdella värillä toteutetussa työssä on hienostuneet värit.
Maalauksessa on herkkyyttä ja vahvutta samalla kertaa, joka
syntyy tumman ja vaalean sekä vastavärien rinnastuksista.
Värit sekoittuvat toisiinsa luoden harmonisen kokonaisuuden.
Työn nimi onkin osuva. Äiti ja kolme tytärtä.
    

Sävytutkielma erisävyisinä mosaiikkipaloina, joista löytyy sekä vaaleita
että tummia pintoja. Maalauksesta löytyy kaikki perusvärit sininen,
keltainen ja punainen. Väliväreistä vihreät ja oranssit ovat hyvin edustettuina
 sekä murrettut okran ja ruskean sävyt.
Väliväreistä violettiin vivahtaa vain muutama kylmä sininen.
Tässä rypistettyä paperia on käytetty hyväksi korkean veteen heijastuvan
 kallion maalaamisessa. Löydätkö kalliomaalaukset?





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti